Eran är över, Torslanda dör.

Det känns på något sätt som Volvo PV är slut. Som hela eran och stoltheten i den e gång så framgångsrika biltillverkaren är över. Flera år av felplacering och fel manövrering från sina ägare harunder de senaste åren dragit volvo PV i smutsen och gjort det till en än mer olönsamt företag. När volvo var volvo och bara volvo hade PV en vinst marginal på 1.5%. Alltså näst intill ingeting (borde ha legat på iaf 3-5% beroende på konjunktur).

idag dras PV till kronofogden för man intekan betala sina räkningar. Och det är ett av dom första stegen innan det tar slut. Ford går omkull om c:a 2 månader då alla likvida medel är helt slut. Jag menar, det r över.

Volvo Ab kommer köpa loss namnrätten. Men sedan är det slut. Sveriges största industri kommer att gå i graven om inte det tillkommer en ägare som kan gå in med stora resurser. Och i denna bankkris lär inte det hända.

5000 män och kvinnor kommer bli direkt påvärkade och c:a 15 000 - 30 000. Indirekt beroende kommer varslas.

Jag hoppas dethär inte sker. Jag hoppas att det kommer en ägare med vett som kan ta över och driva pv som det bör drivas och drevs på 90 talet då det producerades stora vinster och man låg långt fram i utveckling för sina medarbetare.

Till sist vill jag säga till de varslade och uppsagda, vi lider med er.

Kommentarer
Postat av: Flyktingen

Så går det när de rika cheferna sitter på sina höga hästar...

2008-11-29 @ 11:07:40
URL: http://flyktingen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0